Het indrukwekkende Cairo

6 september 1999 - Cairo, Egypte

In de vroege uurtjes komen we op het vliegveld aan maar toch is het druk zowel op het vliegveld als in de stad. Rondje in de buurt van het hotel gemaakt. De mensen leven hier op straat.

De citadel Salah al-Din ligt op een heuvel boven de stad en is indrukwekkend zeker door haar geschiedenis. Hier zijn koningen gemaakt en vermoord. In de citadel zit ook een museum en de grote Mohammed Ali Moskee met een geweldig uitzicht over Cairo. Met recht een miljoenenstad.

Naar beneden gelopen naar de moskee Ahmad Ibn Tulun een van de oudste gebouwen van islamitisch Cairo. Gelopen door de nauwe straatjes van de binnenstad langs het grafmonument en moskee van Salar en Sangar al-gawli.

Met de metro naar het Egyptisch museum. Een 18eeuws gebouw uitpuilend van Egyptische beelden, mummies en veel kleine voorwerpen. Tutanchamon behoort natuurlijk tot de bekendste voorwerpen. Bijna alle grafvoorwerpen zijn aanwezig inclusief tombes en het bekende gezichtsmasker. Een aanrader om eerst naar deze vleugel te gaan op de bovenste verdieping want het kan er druk zijn. een van de meest indrukwekkende musea waar ik ooit geweest ben.

Naar het Manial paleis op het Roda eiland in de Nijl geweest een oud moors paleis met een mooie botanische tuin en een indrukwekkende foyer.

De Cairo dodenstad is een stad op zich met vele grote grafmonumenten maar ook veel mensen die daar wonen.

Vanuit Cairo naar Memphis geweest om een trappiramide van Mit-Rahina te bezoeken met een liggend beeld van Ramses 2. Dit beeld was zo groot dat de engelsen het niet konden verplaatsen.

Vanuit Memphis doorgereden met de bus naar de knippiramide van Djoser in Saqqara. Weer terug naar Cairo voor een van de hoogtepunten van de reis: de Pyramides van Cheops, Chefren en Mykerinos en natuurlijk de Sfinx maar ook het Khufu ship museum op het giza plateau. Op dit plateau staan de drie Pyramides, de Sfinx en musea maar ook restanten van een dodenstad en veel tempels. Met name Cheops voelt reusachtig aan als je ervoor staat en er is de mogelijkheid om erin te gaan maar dit zijn zeer nauwe gangen. Ik heb heel veel gelezen over Egypte en het voelt aan alsof ik in een geschiedenisboek rondliep. De Sfinx is indrukwekkend maar de dodenboot van Khufu is mooi neergezet in het museum: Je loopt er op dekhoogte omheen.

Als je in Egypte bent struikel je over de kamelentochtjes. Ondanks de manier waarop de bevolking met de dieren omgaan toch meegegaan en het is een mooie manier om een stukje te reizen in de woestijn. Er zijn ook paardenrijtuigen maar ik zag een paard instorten en daarna mishandeld worden dus daar begin ik niet aan. Ik wil deze manier van dierenmishandeling niet in stand houden. Met kamelen hebben de Egyptenaren een andere band en kamelen weten letterlijk van zich af te bijten.

Vanuit Cairo naar Aswan in 13.5 uur met de trein waarbij verstandig is om aan het begin van de reis naar het toilet te gaan en de vrouwen niet alleen te laten gaan.