Yogyakarta en omgeving

23 mei 2006 - Yogyakarta, Indonesië

Yogyakarta met de kraton de paleis van de sultan en de winkelstraat is een leuke stad met veel gezellige restaurantjes maar het meest bekend is de bhoedistische heiligdom Borobudur en de hindoeistische Prambanen in de omgeving. Ik vond het koetsmuseum en het waterpaleis ook interessant. Onderweg naar de Borobudur hebben wij op 4 kilometers van de uitbarstende vulkaan Merapi gestaan naar een aantal filmploegen. De lava over de vulkaantop zien stromen ook op een afstand van kilometers is zeer indrukwekkend. Een rondgang door de Borobudur is de moeite waard. Dit is de mogelijkheid om het Nirwana te bereiken op de top van de heilige berg Borobudur. Vooral de verhalen ingebeiteld in de omgang van de Borobudur is zeer de moeite waard. Je ziet hier de geschiedenis van een geloof in een gebouw. De Prambanen zijn een behoorlijk aantal afzonderlijke tempels die op een zeer groot terrein staan. De moeite waard! En natuurlijk een toeristisch tochtje per koets waarbij de enthousiaste van de schoolkinderen hartverwarmend is met een tocht naar een authentiek sundanees dorpje het sluitstuk was.